loading
contact
@
close بستن
محصولات
icon
icon
icon
close بستن

    معرفی کامل اصلی ترین اجزای موتور دیزلی

    اصلی ترین اجزا موتور دیزلی

    موتور دیزل جهت تامین انرژی مورد نیاز ژنراتور و وسایل نقلیه سنگین همچون تراکتور، لوکوموتیوها، کشتی‌ها انرژی شیمیایی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. ما در پارسیان دیزل شما را با اجزای اصلی موتور دیزلی آشنا می‌کنیم.

    بررسی اصلی ترین اجزای موتور دیزلی

    در موتور دیزل اجزای مختلفی وجود دارد که هر کدام به نوبه خود مهم و اساسی می‌باشند. اجزای اصلی موتور دیزلی شامل موارد زیر است:

    اجزای موتور دیزلی

    سیستم روغن کاری موتور دیزل

    سیستم روغن کاری موتور دیزل جهت کاهش اصطکاک و سابیدگی در موتور می‌باشد و باعث می‌شود تا گرما و حرارت موتور کاهش یابد و همچنین مواد اضافی موجود در موتور را خارج نموده و سیلندرها و رینگ پیستون را از هم جدا می‌کند. روش کار این سیستم به این صورت است که روغن در مخزن ذخیره می‌شود و توسط پمپ روغن از فیلترها عبور می‌کند و از این طریق موتور را روغن کاری می‌کند.

    سوخت رسانی موتور دیزل

    سوخت رسانی موتور دیزل یکی از قسمت‌های اصلی موتور دیزل می‌باشد که وظیفه آن رساندن سوخت به موتور جهت تامین انرژی دستگاه‌ها می‌باشد.

    سوخت رسانی موتور از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل:

    • انژکتورها
    • پمپ بالابر
    • پمپ تزریق سوخت
    • فیلتر سوخت
    • لوله های سوخت

    سیستم خنک کننده

    سیستم خنک کننده موتور دیزلی باعث می‌شود تا موتور بیش از حد داغ نشود و دما را در حد مطلوب نگه می‌دارد. همانطور که مشخص است این سیستم جهت خنک کردن موتور دیزلی می‌باشد و در صورت نبود آن، کیفیت روغن موتور افت می‌کند.

    سیستم اگزوز

    کار اصلی سیستم اگزوز خارج کردن مواد اضافی ناشی از احتراق می‌باشد. به طوری که گازهای خروجی از اگزوز، ابتدا از سوراخ سیلندر و سپس از سوپاپ اگزوز، دریچه اگزوز، منیفوند اگزوز، توربوشارژ و صدا خفه کن عبور می‌کنند.

    سیستم مکش در موتور دیزلی

    در سیستم مکش موتور دیزلی هوا از طریق فیلتر به درون سیلندر به ترتیب زیر وارد می شود:

    1. فیلتر هوا
    2. توربوشارژ
    3. منیفولد ورودی
    4. دریچه ورودی
    5. شیر ورودی
    6. سوراخ سیلندر

    توربوشارژ

    توربوشارژ جزء اصلی‌ترین اجزای موتور دیزلی است و وظیفه آن فشرده سازی هوای احتراق جهت عملکرد قوی تر می‌باشد.

    واشر سیلندر

    واشر سیلندر بین سر سیلندر و بلوک موتور قرار دارد و مانع نشت مایعات به درون سر سیلندر می‌شود چرا که در صورت خیس شدن سر سیلندر، عملیات احتراق موتور به درستی انجام نمی‌شود.

    سیستم الکتریکی موتور دیزل

    سیستم الکتریکی موتور دیزل از اجزای زیر تشکیل می‌شود:

    1. دینام
    2. باتری
    3. استارت موتور

    فلایول در موتور دیزل

    فلایول در قسمت انتهایی میل لنگ قرار گرفته است که با چرخیدن میل لنگ صدا افزایش می‌یابد و مانع لرزش چرخش میل لنگ خواهد شد.

    انژکتور سوخت رسان موتور دیزل

    انژکتور سوخت رسان موتور دیزل یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها و اجزای موتور می‌باشد که باعث شده تا گاز دیزل به سمت محفظه حرکت کند و به وسیله احتراق بدست آمده از سوخت و هوا وسیله نقلیه را روشن می‌کند.

    پیستون و شاتون

    کار پیستون تنظیم حجم داخل سیلندر می‌باشد. جهت تکمیل فرایند موتور چهار زمانه می‌بایست حتما حجم سیلندر تنظیم شود. زمانی که پیستون به پایین حرکت می‌کند حجم سیلندر افزایش می‌یاید و برعکس زمانی که پیستون بالا می‌رود حجم سیلندر کاهش می‌یابد.

    پیستون دارای سه بخش اصلی می باشد که عبارتند از:

    1. حلقه روغن پیستون
    2. رینگ تراکم پیستون
    3. گژن پین پیستون

    بهتر است قبل از خرید موتور دیزلی ابتدا با اجزای اصلی آن آشنا شوید سپس با آگاهی کامل موتور دیزل خود را خریداری کنید. توجه داشته باشید که تمامی اجزای موتور دیزل مهم و حیاتی هستند و نداشتن کیفیت و کارایی درست هر کدام از اجزا روی اجزای دیگر نیز تاثیر می گذارد.

    برای مشاهده انواع موتور دیزلی و کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه دیزل ژنراتور مراجعه کنید.

    تیر 5, 1402