loading
contact
@
close بستن
محصولات
icon
icon
icon
close بستن

    دیاگ موتور دیزل ژنراتور

    دیاگ دیزل ژنراتور

    موتورهای دیزلی دستگاه‌‌هایی حساس و مهم هستند که در صورت خرابی می‌توانند بسیاری از فعالیت‌ها را دچار اختلال کنند. تعمیرکاران موتورهای دیزلی، گاه بعد از باز کردن موتور‌های دیزل ژنراتور متوجه می‌شوند که خرابی دستگاه ناشی از موتور آن نبوده است؛ بنابراین آنها بیهوده اقدام به باز و بسته کردن موتور کرده بودند و این گونه بحث استفاده از دیاگ موتور دیزل ژنراتور مطرح گشت. پارسیان دیزل بزرگترین وارد کننده موتورهای دیزلی تصمیم دارد، در این مقاله در مورد خطایابی موتور دیزل ژنراتور توسط دستگاه دیاگ مطالبی ارائه دهد.

    دیاگ موتور ژنراتورهای دیزلی چیست؟

    دیاگ (Diagnostic) که به آن تنظیم موتور نیز گفته می‌شود، یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند روی کارکرد موتورهای دیزلی تاثیرگذار باشد. از آنجایی که خروجی موتورهای دیزل ژنراتور، باید در حد معینی قرار گیرد، استفاده از دیاگ کمک می‌کند که این خروجی فراتر از حد مجاز نرود و این گونه روی کارایی و راندمان دستگاه اثر نامطلوب نگذارد. شرکت‌های سازنده موتورهای دیزلی، برای اینکه امکان استفاده از دیاگ برای عیب یابی موتورها فراهم شود، بر روی ژنراتورهای خود بردهای الکترونیکی تعبیه کرده‌اند. در عملیات دیاگ موتور دیزلی، از کامپیوترهای هوشمندی استفاده می‌شود که در این روش، علل خرابی قطعات الکترونیکی و مکانیکی موتور دستگاه، بر کامپیوتر یا ECU نمایش داده می‌شود.

    دیاگ موتور ژنراتورهای دیزلی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

    دیاگ موتورهای دیزلی از دو قسمت زیر تشکیل شده‌اند.

    1. بخش سخت‌افزاری

    بخش سخت افزاری شامل ماژول‌های ارتباطی است. وظیفه این ماژول‌ها این است که بین موتور دیزل و ECU اتصال برقرار می‌کنند.

    • بخش نرم‌افزاری

    بخش نرم‌افزاری شامل برنامه‌هایی است که می‌تواند هرگونه تغییر در مقادیر خروجی را ارزیابی کند. وظیفه این بخش کنترل کردن تمام پارامترهای مربوط به راه‌اندازی موتورهای دیزلی است. مثلاً اگر روی موتور دیزل ژنراتور یک جسمی قرار گیرد، سنسورها، افت دور موتور را نشان می‌دهند و بدین ترتیب برای چرخش سریع‌تر دور موتور، نیاز است تا سوزن‌های انژکتور پاشش بیشتری داشته باشند.

    قابلیت‌های دیاگ موتور دیزل ژنراتور

    اگرچه استفاده از دیاگ موتور دیزل ژنراتور هزینه بر است. اما در دراز مدت موجب کاهش هزینه‌های ناشی از خرابی و تعمیرات موتورهای دیزلی می‌شود. از جمله قابلیت‌های دیاگ موتورهای دیزلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • به وسیله دیاگ قادر هستید تا کدهای خطای دستگاه را بخوانید.
    • امکان پیگیری کدهایی که خطا تشخیص داده شده‌اند، به وسیله دیاگ برایتان مقدور است.
    • شما می‌توانید میزان پارامترهای هر کدام از خروجی‌های دستگاه را مشاهده کنید.
    • تست عملکرد و کالیبراسیون از دیگر قابلیت‌هایی است که توسط دیاگ موتور دیزل ژنراتور برایتان امکان‌پذیر می‌شود.

    نحوه کارکرد دیاگ موتور دیزل ژنراتورها چگونه است؟

    در موتورهای دیزلی قدیمی برای اینکه سطح مقدار سوخت، فشار روغن و سرعت آب اندازه‌گیری شود، از گاورنر استفاده می‌شد. گاورنر دارای دو نوع الکترونیکی و مکانیکی بود. در حالی که در ژنراتورهای دیزلی نسل جدید، این سیستم حذف شده است و به جای آن از مرکز کنترل پیشرفته و کاملاً کامپیوتری تحت عنوان ECU استفاده می‌شود. نحوه کارکرد دیاگ موتور ژنراتورهای دیزنی به این صورت است که کلیه سنسورهای مربوط به سطح و دمای آب، میزان سوخت، دمای هوای ورودی، فشار روغن و دمای گاز خروجی به سنسورهای کامپیوتر یا همان ECU متصل هستند. برای هر کدام از پارامترهای ضروری جهت راه‌اندازی دیزل ژنراتورها، یک مقدار استانداردی تعریف شده است. در صورتی که به هر دلیلی هر کدام از این مقادیر از حد مجاز استاندارد تعریف شده خارج شوند، سیستم کامپیوتری ECU موجب خروج موتور دیزل ژنراتور از مدار می‌شود. البته همیشه تغییر در پارامترهای خروجی، منجر به قطع خودکار موتورهای دیزلی نمی‌گردد، بنابراین همواره نیاز است تا تکنیسین‌ها، پارامترهای حسگرها را ارزیابی کنند و در صورت بروز هرگونه خطا که منجر به کاهش بازدهی موتور می‌شود، درصدد رفع آن خطا باشند.

    مزایای استفاده از دیاگ موتور دیزل ژنراتور

    امروزه به دلیل برخورداری از سیستم دیاگ موتور دیزل ژنراتور، در ژنراتورهای جدید بسیاری از افراد تمایل دارند که از این سیستم برای مصارف خود استفاده کند. مهمترین مزایای استفاده از دیاگ موتورهای دیزلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • کلیه پارامترها و فاکتورهایی که برای راه‌اندازی موتورهای دیزلی نیاز است تا در حد استاندارد خود قرار بگیرند، به وسیله مانیتورهای مخصوص کنترل می‌شوند و هرگونه تغییر نیز در آنها نمایش داده می‌شود.
    • از طریق اتصال دیاگ به موتور، می‌توان علاوه بر تشخیص و پیدا کردن خطای بخش‌های مختلف موتور، تنظیمات تاریخچه، ساعت و کارکرد آنها را نیز مشاهده کرد.
    • در صورتی که هر یک از فاکتورهای حیاتی راه‌اندازی ژنراتورهای دیزلی، دچار خطا یا نوسان شوند، خطای این فاکتورها توسط سنسورهای مربوطه ثبت می‌شود و تشخیص خطا راحت‌تر است.
    • به وسیله دیاگ موتور شما می‌توانید مصرف سوخت موتورهای دیزلی را کاهش داده و مدیریت بهتری در مدت زمان تزریق سوخت داشته باشید.
    • با کاهش مصرف سوخت‌های دیزلی، سطح آلایندگی این دستگاه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

    معایب استفاده از دیاگ موتور دیزل ژنراتورها

    اگرچه دیاگ موتور دیزل ژنراتورها می‌تواند روی خروجی موتورهای دیزلی، کنترل داشته باشند و با ضریب اطمینان بالایی، خطاهای احتمالی آن را نمایش دهد اما این ویژگی دارای معایب زیر نیز است.

    • سیستم دیاگ در موتورهای دیزلی در مقایسه با سیستم قدیمی گاورنرهای مکانیکی قیمت بالاتری دارد.
    • از آنجایی که سیستم دیاگ موتورهای دیزلی از تشکیلات پیچیده‌تری تولید شده است؛ بنابراین نسبت به گاورنرهای مکانیکی سیم‌کشی بیشتر و تنظیمات دشوارتری نیز دارد.
    • سیستم دیاگ بر پایه دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار استوار است؛ بنابراین علاوه بر ماژول‌هایی که بین کامپیوتر و موتور دستگاه ارتباط برقرار می‌کنند، نیاز به نرم‌افزارهای ویژه نیز دارد.

    جهت مشاهده انواع دیزل ژنراتور و خرید از پارسیان دیزل، معتبرترین سایت در حوزه وارد کننده موتورهای دیزلی، به صفحه دیزل ژنراتور مراجعه کنید.

    کلام آخر

    دیاگ موتور دیزل ژنراتور، یعنی اینکه هرگونه تغییر در مقادیر خروجی موتورهای دیزلی قابل کنترل و رویت باشد. سیستم دیاگ از دو قسمت سخت افزاری و نرم‌افزاری تشکیل شده است که بخش نرم‌افزاری آن می‌تواند با تشخیص کوچک‌ترین خطاها، راندمان کاری را افزایش دهد. از جمله مزایای دیاگ موتور ژنراتورهای دیزلی، می‌توان به کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی، افزایش طول عمر دستگاه و عملکرد بهتر ژنراتورها اشاره کرد. در کنار تمام مزایا، هزینه بالا  و سیستم پیچیده‌تر دیاگ در مقایسه با گاورنر مکانیکی یکی از معایب این سیستم محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه کارشناسان سایت پارسیان دیزل همواره در هر مرحله‌ای از خرید آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان هستند.

    بهمن 27, 1402

    دسته‌بندی:دیزل ژنراتور