loading
contact
@
close بستن
محصولات
icon
icon
icon
close بستن

    تفاوت ژنراتورهای پرایم، دائم کار و اضطراری + مقایسه آنها

    تفاوت ژنراتورهای پرایم، دائم کار و اضطراری

    دیزل ژنراتورها امروزه تبدیل به یک دستگاه کاربردی با نقشی پررنگ در جامعه شده‌اند که مراکز صنعتی و تجاری بسته به نیاز خود از آن استفاده می‌کنند. کاربرد عمده ژنراتورهای دیزلی هنگامی است که برق سراسری قطع می‌شود و نیاز است برای تأمین انرژی مورد نیاز اقدامی انجام داد.

    این دستگاه‌های پرکاربرد با تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی، مشکل بزرگی را حل کرده‌اند. وقتی قصد دارید یک دیزل ژنراتور بخرید نخستین سوالی که باید به ذهنتان برسد این است؛ چه نوع ژنراتوری برای فعالیت شما مناسب است.

    آیا هدف شما از خرید چنین دستگاهی استفاده در مواقع ضروری است یا اینکه قصد دارید از آن در یک مرکز صنعتی به طور دائم استفاده کنید؟ چرا طرح و پاسخگویی به این سوالات مهم است؟ چون که شما به عنوان خریدار بودجه اضافی ندارید که صرف یک اشتباه ساده کنید. بنابراین بهتر است پیش از خرید نوع نیازتان را مشخص نمایید.

    علاوه بر این اگر برای کار طولانی مدت از یک ژنراتور مناسب برای مواقع اضطراری استفاده کنید، طول عمر دستگاه را کم کرده‌اید. هر دستگاهی را بهر کاری ساخته‌اند و نباید خارج از توانش مورد استفاده قرار بگیرد. در مقاله پیش رو قصد داریم تفاوت میان ژنراتورهای پشتیبان دائم کار، پرایم و اضطراری را مورد بحث قرار دهیم.

    بررسی ژنراتور پرایم و کاربرد آن

    نخستین ژنراتوری که قصد بررسی آن را داریم، دیزل ژنراتور پرایم (Prime) است. این دستگاه به عنوان منبعی اولیه برای تأمین انرژی تجهیزاتی است که نیاز به برق دارند. در واقع ژنراتورهای پرایم طوری طراحی شده اند که بتوانند برق یک مجموعه را تأمین کنند.

    فرض کنید در یک منطقه برق شهری وجود ندارد ولی نیاز مبرمی به برق داریم. معادن یکی از بارزترین مثال‌هایی است که می‌توان در این باره زد. به طور معمول ساعات کاری این دستگاه زیاد است و در طول روز 8 ساعت از آن استفاده می‌شود.

    البته طراحی این ژنراتورها برای زمان های طولانی مدت بوده و تا 24 ساعت هم جوابگوی نیازی شما خواهند بود. برای اینکه بتواند این دستگاه یک شبانه روز کامل کار کند باید بار آن به طور پیوسته بین 50 تا 100 درصد درجه اولیه تغییر کند.

    ایده آل صنعت دیزل ژنراتورها این است که نباید کمتر از 50 درصد توان اسمی خود کار کنند و در صنعت به چنین چیزی بارگذاری سبک یا کم می‌گویند. اگر بار ژنراتور پرایم کم باشد برای دستگاه ضرر دارد چرا که سوخت به درستی نمی سوزد و مشکلاتی را در ادامه به وجود می‌آورد.

    یکی از مشکلاتی که در پی سوختن ناقص ایجاد می‌شود، تجمع سوخت نسوخته و دوده در اگزوز است که هم راندمان کاری را کاهش می‌دهد و هم به دستگاه آسیب جدی می‌رساند.

    بررسی ژنراتور آماده به کار یا اضطراری

    برخی از مراکز صنعتی و بیمارستان ها نیاز به ژنراتوری دارند که در مواقع نبود جریان برق، نیاز خود را سریعا برطرف کنند. ژنراتورهای آماده به کار یا اضطراری معمولا در یک مکان ثابت مستقر می‌شوند و پشتیبانی هستند برای مواقع ضروری که برق شهری در دسترس نیست.

    تفاوت آشکاری بین ژنراتورهای پرایم و اضطراری وجود دارد اما اگر بخواهیم کمی سخت گیری را کنار بگذاریم، هر دو دستگاه را می‌توان به جای یکدیگر استفاده کرد. به طور کلی دیزل ژنراتورها می‌توانند به منظور برق اولیه و آماده به کار مورد استفاده قرار بگیرند که در این صورت امتیاز آماده به کار بودن یا اضطراری برای آنها بیشتر است.

    در موقعیت هایی که احتمال داده می‌شود برق اصلی شهر قطع شود، ژنراتورهای اضطراری یا آماده به کار اهمیت بسزایی دارند و نقش مهمی ایفا می‌کنند. ساعت کاری این دستگاه ها معمولا پایین است و اندازه آنها نسبت به سایر ژنراتورها کوچک تر خواهد بود.

    سازمان های مختلفی نظیر بیمارستان ها و مراکز داده نیاز به برق دائمی دارند و قطع جریان برق برای آنها شوخی بردار نیست. به همین خاطر دیزل ژنراتورهای آماده به کار از اهمیت برخوردار هستند.

    ویژگی های ژنراتور دیزلی دائم کار

    بررسی ژنراتور دائم کار

    ژنراتورهای دیزلی دائم کار طوری طراحی شده اند تا بتوانند برق تولیدی را به مصرف کننده برسانند. در شرایطی که هیچ گونه برقی وجود ندارد، ژنراتورهای دائم کار بی وقفه پروسه تولید برق را انجام می‌دهند. در واقع نام دیگر این دستگاه، ژنراتور گازسوز است و به منبعی بی پایان از گاز دسترسی دارند.

    توان و قدرت موتور این دستگاه بسیار بالاست و بیشتر در مکان هایی مثل دیتاسنترها که نیاز به برق دائمی دارند مورد استفاده واقع می‌شود.

    مقایسه انواع ژنراتورها

    مقایسه سه نوع ژنراتور پرایم، دائم کار و اضطراری

    همان طور که ملاحظه کردید، هر یک از ژنراتورهای فوق مزایا و کاربردهای خاص خودشان را دارند و گاهی می‌توان از یک دستگاه مولد برق برای تأمین دو نیاز به طور همزمان استفاده کرد. اما تفاوت میان این سه ژنراتور در چیست؟

    ·        ژنراتورهای پرایم معمولا 80 درصد حداکثر قابلیت شناوری دارند حال آنکه ژنراتور دائم کار قادر است در سال به تعداد ساعات نامحدودی کار کند، اما میزان انرژی آن به حداکثر توانایی یک مولد برق اولیه نمی رسد. علاوه بر این ژنراتور اضطراری یا آماده به کار تنها در شرایط و موقعیت های ضروری و اورژانسی مورد استفاده واقع می‌شود.

    ·        دیزل ژنراتور پرایم معمولا نمی تواند بار اضافی خارج از توان خود را تحمل کند، اما در برخی مواقع که از قضا نادر است، می‌تواند بارهای ده درصد بیشتر از خروجی اسمی‌اش را تحمل نماید. در عوض ژنراتور دائم کار خاموشی ندارد و به ندرت این اتفاق برایش رخ خواهد داد و اغلب در حال کار کردن است. ژنراتور آماده به کار هم می‌تواند در یک سال تا سقف 200 ساعت با بار متوسط 80 درصد حداکثر خروجی اسمی اش کار کند.

    ·        اگر میزان نگهداری و نحوه آن در ژنراتور پرایم مطلوب باشد، محدودیتی برای استفاده از آن برای چند ساعت کاری وجود ندارد. ژنراتور دائم کار اندازه بزرگتری نسبت به سایر دستگاه ها دارد و ساعت کار ژنراتور اضطراری هم پایین است.

    ·        یک مزیت ژنراتور پرایم این است که برای استفاده مداوم عملکرد بهتری دارد. مزیت ژنراتور دائم کار این است که قیمت کمتری نسبت به مدل پرایم دارد و ژنراتور اضطراری هم سایز کوچکتری در مقایسه با رقبایش دارد.

    چه تفاوتی بین ژنراتور پرایم و دائم کار وجود دارد؟

    گفتیم که کاربرد ژنراتور پرایم و دائم کار چیست و دیدیم که شباهت‌های بسیاری بین این دو ژنراتور وجود دارند اما همان طور که می‌دانید یک تفاوت عمده بین آنها وجود دارد. دائم کار طوری طراحی شده که بتوانیم کار مدوام با بار ثابت از آن بکشیم در حالی که ژنراتور پرایم می‌تواند با بار متغیر و برای مدت زمانی طولانی کار کند.

    ژنراتور پرایم، دائم کار و اضطراری؛ کدام بهتر است؟

    نمی‌توان گفت کدام یک از سه ژنراتور دیزلی پرایم، دائم کار و اضطراری مناسب تر از دیگری است زیرا هر یک از این دستگاه ها کاربرد خاص خود را در شرایط ویژه دارند. پیش از آنکه اقدام به خریداری دیزل ژنراتور کنید باید مشخص کنید که هدف شما از ژنراتور چیست؟

    گاهی ممکن است هدف شما از خرید یک ژنراتور استقرار آن در اتاقک یک ساختمان برای مواقع ضروری است که در این حالت خرید ژنراتور پرایم یا دائم کار اشتباه بزرگی است. همچنین گاهی ممکن است قطعی برق برای مدت زمان طولانی تری باشد که در این حالت باید دور ژنراتور اضطراری را خط بکشید و سراغ سایر نمونه ها بروید.

    بیش از توان یک دستگاه کار کشیدن از آن موجب خرابی های متعدد و مکرر آن خواهد شد. بنابراین اگر قصد دارید به طور مداوم در طول روز از ژنراتور استفاده کنید، ایده آل ترین گزینه پیش روی شما، برق اولیه یا پرایم است. (مخصوصا زمانی که بار متغیر است و حتی احتمال وجود بار اضافه می‌دهیم.)

    جهت خرید دیزل ژنراتور و یا مشاهده انواع آن به صفحه دیزل ژنراتور مراجعه کنید.

    ویژگی های ضروری برای ژنراتور دیزلی دائم کار

    برای اینکه یک دیزل ژنراتور دائم کار به طور موثری در مدت زمان طولانی کار کند باید یکسری ویژگی ها داشته باشد که عبارتند از:

    1. سیستم های خنک کننده دیزل ژنراتور

    از آنجایی که ژنراتورهای دائم کار به طور مداوم در حال تولید انرژی هستند گرمای زیادی تولید می‌کنند و باید مجهز به یک سیستم خنک کننده برای موتور باشند. به هر حال گرمای موتور باید به طریقی حل شود که اغلب اوقات با گردش آب در اطراف موتور سرد می‌شوند. در ژنراتورهای صنعتی خیلی بزرگ برج خنک کننده یا تاور کولینگ وجود دارد.

    سیستم خنک کننده علاوه بر موتور برای خود ژنراتور نیز موردنیاز است. از آنجایی که در دیزل ژنراتورهای دائم کار جریان الکتریکی به صورت مداوم کار می‌کند، سیم پیچی هایش باعث افزایش دما می‌شوند.

    2. فیلتر هوای دیزل ژنراتور

    زمانی عمل احتراق صورت می‌گیرد که هوا در موتور وجود داشته باشد. اگر در مسیر جریان هوا گرد و غبار یا هر ذره مزاحم دیگری وجود داشته باشد، سیلندر مسدود خواهد شد. می‌دانیم که ژنراتورهای دیزلی دائم کار به طور مداوم در حال استفاده هستند و به همین خاطر باید مرتبا به تمیز کردن آنها پرداخت. با این اوصاف دائم کارها نیاز به سیستم های تمیزکننده هوا، دمپر هوای سرد و گرم و فیلترهای هوا احتیاج دارد.

    3. سرعت چرخش یا گردش دیزل ژنراتور

    سرعت کار دیزل ژنراتورهای دائم کار پایین است و ظرفیت های 1200 دور در دقیقه یا 900 و 350 دور در دقیقه دارند. چنین عملیاتی باعث افزایش عمر ژنراتور خواهد شد و هزینه های تعمیر و نگهداری را به طرز شگفت آوری کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که این مدل دستگاه گران تر خواهد بود.

    4. توان خروجی دیزل ژنراتور

    طرز کار دیزل ژنراتورهای دائم کار این گونه است که 25 تا 100 درصد توان و ظرفیت خود را برای مدت زمانی نامحدود در اختیار شما قرار می‌دهند. علاوه بر این خروجی آنها اغلب ثابت است و نمی توانند بار اضافی را تحمل کنند.

    به همین منظور باید دو ژنراتور یکسان برای آنها نصب شود به طوری که اگر یکی از آنها نتوانست به کار خود ادامه دهد، به طور خودکار دومی آغاز به کار کند.

    ما در پارسیان دیزل به معرفی ژنراتورهای پرایم، دائم کار و اضطراری و تفاوت آنها با یکدیگر پرداخته‌ایم. از اینکه تا انتها با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

    بهمن 6, 1402

    دسته‌بندی:دیزل ژنراتور