loading
contact
@
close بستن
محصولات
icon
icon
icon
close بستن

    5 تفاوت موتور دیزل با موتورهای بنزینی که باید بدانید!

    تفاوت قیمت موتور دیزل و بنزینی

    تفاوت موتور دیزل با موتورهای بنزینی چیست؟

    موتورهای دیزلی در دنیای امروز بسیار گسترش یافته و در صنایع مختلف برای تامین برق و سوخت خود از آنها استفاده می‌شود. موتورهای دیزل برای مناطقی که مشکل قطعی برق دارند و یا برق شهری در دسترس آنها نیست، کاربرد دارد. در مکان‌هایی نظیر بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها استفاده از موتورهای دیزل ضروری می‌باشد.

    موتورها به دو دسته موتور دیزل گازی و موتور دیزل بنزیی تقسیم می‌شوند که هر کدام مزیت و کاربرد خود را دارد. این دو موتور شباهت‌های زیادی با هم دارند. اما ما در پارسیان دیزل قصد داریم تفاوت این دو موتور را بیان کنیم. در ابتدا با موتور دیزل و موتور بنزین آشنا شوید.

    موتور بنزینی چیست؟

    موتور بنزینی به عنوان یک موتور دو گانه سوز شناخته شده است که از دو نوع سوخت بنزین و گازوئیل استفاده می‌کند. این نوع موتور عناصری از موتورهای دیزلی و بنزینی را ترکیب می‌کند تا انتخاب سوخت و افزایش بازدهی آن فراهم شود.

    در موتورهای دیزلی بنزینی اندازه و نوع سوخت می‌تواند فرایند احتراق را مدیریت کند. لازم است بدانید که استفاده از بنزین یا سوخت‌های شبیه به آن در موتورهای دیزلی قادر است احتراق را بهبود و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد.

    موتور دیزلی چیست؟

    موتور دیزل موتوری درون سوز است که در آن برای حرکت از چرخه دیزل استفاده می‌کند. این موتور دیزلی تراکم احتراق دارد. همچنین در موتور دیزل سوخت و هوا در اثر تراکم بالا بدون جرقه فشرده می‌شود. موتورهای دیزلی در صنایعی نظیر خودروها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، لوکوموتیو و کشتی‌ها، ماشین آلات سنگین و ژنراتورها استفاده می‌شوند.

    تفاوت موتور دیزل با موتورهای بنزینی

    تفاوت موتور دیزل با موتورهای بنزینی

    با توجه به تعریف موتور دیزلی و موتور بنزینی باید بدانید که تفاوت اصلی این دو موتور در فرایند احتراق و سیستم سوخت رسانی می‌باشد. با این وجود تفاوت‌های دیگری بین موتور دیزلی و موتور بنزینی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است.

    1. فرایند احتراق

    موتورهای بنزینی از اشتعال جرقه ای استفاده می‌کنند ولی موتورهای دیزل از احتراق تراکمی استفاده خواهند کرد. در موتورهای بنزینی یک شمع باعث جرقه الکتریکی می‌شود و با ترکیب هوا و سوخت در محفظه احتراق آتش گرفته و فشار در آن افزایش می‌یابد ولی در موتورهای بنزینی هوا درون محفظه احتراق فشرده می‌شود تا بتواند میزان دما و فشار را افزایش دهد که باعث می‌شود تا سوخت دیزل به طور خود به خود دچار احتراق شود. در موتورهای دیزل برای احتراق به شمع نیازی نیست.

    • سوخت

    همانطور که از نامش مشخص است سوخت مصرفی در موتور بنزینی، بنزین است. بنزین در مدت زمان کوتاهی تبخیر می‌شود و چگالی کمتری دارد ولی موتورهای دیزلی از گازوئیل استفاده می‌کنند که در مقایسه با بنزین دیرتر مصرف می‌شود و سنگین‌تر است.

    در موتورهای دیزلی از قطعات بزرگ و مقاوم‌تری استفاده می‌شود همچنین موتورهای دیزلی سر و صدای زیادی دارند و دائم در حال لرزش هستند به همین دلیل پایه‌های گیره و دیگر قطعات مکانیکی موجود در آنها به نسبت قطعات به کار رفته در موتورهای بنزینی در برابر آسیب حساس‌تر هستند. بنابراین هزینه نگهداری موتورهای دیزلی نسبت به موتور بنزینی بیشتر است.

    موتور دیزل بهتر است یا موتور بنزینی؟

    ویژگی های احتراق در موتور بنزینی و موتور دیزل

    موتورهای بنزینی دور موتور بالاتری دارند همچنین این موتورها عملکرد روان‌تری نسبت به موتور دیزل دارند. ولی موتورهای دیزلی تراکم بالا و سرعت موتور کمتری دارند و برای وسایل نقلیه سنگین کاربردی‌تر هستند چرا که این وسایل نیروی کششی بیشتری نیاز دارند.

    انتشار آلاینده موتورهای بنزینی سبک‌تر بوده ولی در عین حال توان خروجی بالاتری دارند و در مقایسه با موتور دیزلی مصرف سوخت کمتری نیز خواهند داشت. در موتورهای بنزینی مونوکسید کربن و ترکیبات آلی بیشتر تولید و منتشر می شود ولی در موتورهای دیزلی سرعت موتور پایینتری دارند. این موتور های دیزل CO و VOC منتشر می کنند.

    یکی از پرطرفدارترین موتورهای دیزلی که سوخت کمی مصرف می‌کند و انرژی الکتریسیته تولید می‌کند، دیزل ژنراتور است؛ دیزل ژنراتور دارای انواع گوناگونی است، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن به صفحه دیزل ژنراتور مراجعه کنید.

    سوالات متداول

    1- موتور دیزل بهتر است یا موتور بنزینی؟

    موتور دیزل به دلیل مصرف سوخت کمتر و کاهش آلایندگی و هزینه‌های مصرفی بسیار به صرفه و بهتر از موتور بنزینی می‌باشد.

    2-هزینه مصرف سوخت در موتور دیزل و موتور بنزینی تفاوتی دارد؟

    بله، هزینه سوخت مصرفی موتور دیزل بسیار کمتر از موتور بنزینی می‌باشد به این دلیل که موتور دیزل سوخت کمتری مصرف می‌کند.

    خرداد 30, 1402

    دسته‌بندی:دیزل ژنراتور