loading
contact
@
close بستن
محصولات
icon
icon
icon
close بستن

    صفر تا صد آشنایی با دیزل ژنراتور و عملکرد آن

    دیزل ژنراتور و عملکرد آن

    سیستم دیزل ژنراتور در یک تعریف ساده وسیله ای برای تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی می باشد که عمدتا به عنوان منبع جایگزین در موارد بحرانی و اضطراری کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم هر آنچه که باید درباره سیستم دیزل ژنراتور بدانید، به طور کامل شرح دهیم، با ما همراه باشید.

    سیستم دیزل ژنراتور_گارانتی و ضمانت کالا در پارسیان دیزل

    این دستگاه به طور کلی دارای دو بخش اصلی می باشد: 

    1. موتور دیزلی
    2. ژنراتور(آلترناتور)

    در واقع  ژنراتور حرکت چرخشی ایجاد شده توسط موتور را به برق تبدیل می کند. سوخت به کار رفته در این فرآیند گازوئیل می باشد.

    عملکرد سیستم دیزل ژنراتور چگونه است؟

    انرژی مکانیکی مورد نیاز برای ژنراتور به وسیله انتقال انرژی حاصل شده از احتراق به میل لنگ تولید می شود. این انرژی مکانیکی طی فرآیند القای مغناطیسی توسط ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

    القای مغناطیسی با عبور یک ماده رسانا مانند سیم مسی از میدان مغناطیسی ایجاد می شود و با اتصال این سیم به یک مدار کامل می توان انرژی تولید شده را انتقال داد. 

    خود ژنراتور شامل دو بخش استاتور و روتور می باشد، که استاتور به بخش بیرونی ژنراتور متصل بوده و روتور متشکل از سیم پیچ هایی است که به دور یک هسته آهنی پیچیده شده و به دلیل اتصال به میل لنگ هم زمان با موتور به چرخش درمی آیند.

    با عبور ولتاژ از سیم پیچ های روتور و ایجاد میدان مغناطیسی به وجود آمده از سیم رسانای استاتور عبور نموده و تولید ولتاژ می کند.

    سیستم دیزل ژنراتور شامل چه بخش هایی می باشد؟

    1. موتور دیزل(Diesel Engine)
    2. آلترناتور(Alternator)
    3. فیلتر هوا(Air Filter)
    4. فیلتر روغن(Oil Filter)
    5. فیلتر سوخت(Fuel Filter)
    6. مخزن سوخت(Fuel Tank)
    7. رگولاتور ولتاژ(Automatic voltage regulator)
    8. سیستم خنک کننده (cooling system)
    9. سیستم کنترل (Control Panel)
    10. شارژر باتری ( charger)
    11. سیستم روغن کاری 
    صفر تا صد آشنایی با دیزل ژنراتور و عملکرد آن 3

    موتور دیزل دارای یک سیلندر ثابت و یک پیستون متحرک است. پیستون توسط گاز های منبسط شده تحت فشار قرار می گیرد و این باعث چرخش میل لنگ می شد و در نهایت انرژی مکانیکی طی فرآیند هایی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

    آلترناتور مانند قلب ژنراتور عمل می کند و هم چنین به عنوان Genhead هم شناخته می شود. این بخش انرژی انرژی مکانیکی تامین شده توسط موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و شامل یک جز ثابت به نام station و یک جز متحرک به نام روتور می باشد.وقتی هو دو جز با هم کار می کنند، یک حرکت نسبی بین میدان های مغناطیسی و الکتریکی ایجاد می شود که سبب تولید برق می گردد.

    هدف اصلی سیستم سوخت رسانی در دیزل ژنراتور تهیه و رساندن مخلوطی از سوخت و هوا به موتور خودرو می باشد. که البته مخلوط سوخت و هوا باید متناسب با سرعت و بار قرار گرفته بر روی موتور باشد.

    موتور های دیزلی منابع تولید گرما هستند ، بنابراین وجود یک سیستم خنک سازی در آن ها لازم است. آن ها با گردش یک مایع خنک کننده بر پایه آب که بخشی از موتور است خنک می شوند.مایع خنک کننده از طریق لوله ها به رادیاتور منتقل می شود تا گرمای موتور را بگیرد.

    کاربرد سیستم دیزل ژنراتور در معدن

    در سراسر جهان دیزل ژنراتورها در عملیات استخراج فعالیت گسترده ای دارند. ۷۰ درصد نیروی مورد نیاز را با تجهيزات سنگینی همچون تسمه های نقاله، ماشین های حفاری و جرثقیل ها دیزل ژنراتورها تامین می‌کنند. به راحتی قابل حمل هستند و در مناطق معدنی دور از دسترس کاربرد دارند، به همین دلیل در معادن گاز، آهن، ذغال سنگ و فلزات گران بها انتخاب مناسبی هستند. 

    کاربرد سیستم دیزل ژنراتور در مراکز ارتباطات

    امروز هر صنعتی نیازمند رایانه ها و مراکز داده است که پیشرفت و توسعه آن به ارتباطات گسترده وابسته است. بسیاری از صنایع داده های خود را در سرور ها ذخیره می کنند. دسترسی به این داده ها در هر زمان برای جلوگیری از مشکل در مشاغل ضروری است. در زمان قطع برق نمی‌توان به داده ها دسترسی داشت و این مشکل باعث از دست رفتن تجارت و سرمایه می‌شود و همچنین امکان نفوذ هکر ها را افزایش می دهد. دیزل ژنراتورها با پشتیبان گیری برق به صورت مداوم و قوی در زمان قطع برق به صنایع ابن اطمینان را می‌دهد در هر زمان بتوانند آنلاین باشند.

    به طور کلی امروزه استفاده از دیزل ژنراتورها در صنعت ضروری است؛ زیرا یک وسیله قدرتمند برای تولید برق در مواقع ضروری و یا در محل‌هایی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد، استفاده می شود؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم اگر به فکر راه اندازی یک کسب و کار بزرگ هستید، دیزل ژنراتور یکی از ضروری ترین مواردی است که باید تهیه شود.

    در این مقاله به طول کامل دیزل ژنراتور را به شما معرفی نمودیم؛ از اینکه تا انتها با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

    سوالات متداول

    – ظرفیت دیزل ژنراتور چقدر است؟

    ظرفیت دیزل ژنراتورها متفاوت است و می تواند از 1 کیلووات تا چند مگاوات باشد.

    – آیا دیزل ژنراتور عاری از صدا و لرزش است؟

    سیستم دیزل ژنراتور برندهای مختلف متفاوت است، برخی از آنها دارای قطعات با کیفیت تر و فناوری پیشرفته تری هستند و صدا و لرزش بسیار کمی دارند.

    اسفند 14, 1399