loading
contact
@
close بستن
محصولات
icon
icon
icon
close بستن

    موتور دیزل: رونمایی از مکانیک، مزایا و تاثیرات زیست محیطی آن

    موتور دیزل

    موتور دیزل چیست؟ عملکرد آن چگونه است؟ چه مزایایی نسبت به موتورهای بنزینی دارد؟ این سؤالاتی است که اکثر افراد برای شناخت بیشتر این دستگاه می‌پرسند. این سیستم پرقدرت بخش اصلی وسایل نقلیه‌ای چون کامیون، قطار، کشتی و زیردریایی‌ها را تشکیل می‌دهد. در حقیقت این موتورها آلودگی کمتری تولید می‌کنند و قدرت بیشتری را به همراه دارند. برای اینکه درک بهتری نسبت به عملکرد این دستگاه داشته باشید توصیه می‌کنیم ادامه مطلب را دنبال کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید.

    بررسی عملکرد موتورهای دیزلی

    موتورهای دیزلی همانند موتورهای بنزینی کار می‌کنند اما تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. در حقیقت در این موتورها مرحله انفجار به وسیله متراکم شدن هوا صورت می‌گیرد. اما این فرایند در موتورهای بنزینی به وسیله شمع رخ می‌دهد. ساختار این موتور بسیار پیچیده است، به همین جهت تعمیر و سرویس‌دهی آن بسیار حساس بوده که باید دقت کافی را برای بررسی قطعات آن داشته باشید.

    با توجه به اینکه قیمت موتور دیزل بسیار بالا است، لذا هزینه نگهداری و قطعات موجود در آن‌ها هم بسیار زیاد است. به همین جهت توصیه می‌کنیم فضایی مناسب را برای نگهداری این موتور داشته باشید تا کمترین آسیب به سیستم داخلی این موتور وارد گردد.

    مزایای استفاده از موتور دیزل

    بررسی مهم‌ترین مزایای استفاده از موتور دیزل

    موتور دیزل مزایا و ویژگی‌های خوبی بسیار زیادی دارد که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. موتورهای دیزلی از طول عمر بالایی برخوردار هستند.
    2. سوخت قابل استفاده در موتورهای دیزلی گازوئیل است.
    3. راندمان حرارتی موتورهای دیزلی بسیار زیاد است.
    4. این موتورها در برابر آتش‌سوزی خطر کمتری را به دنبال دارند.
    5. کارایی، عملکرد و حتی قدرت این موتور بسیار زیاد است.

    بررسی انواع مختلف موتورهای دیزلی

    موتورهای دیزلی در ابعاد و اندازه‌های متنوعی طراحی و ساخته می‌شوند و در بازار به فروش می‌رسند. شما بسته به نیاز خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری نمایید. موتور دیزل بسته به عملکرد خود به دو گروه دو زمانه و چهار زمانه تقسیم‌بندی می‌شود.

    • موتور دیزلی دو زمانه

    در این نوع موتور، سوپاپ هوا روی بدنه سیلندر در قسمت پایینی دستگاه قرار می‌گیرد. فرایند باز و بسته شدن سوپاپ به وسیله پیستون انجام می‌شود. هنگامی که پیستون در قسمت پایینی دستگاه قرار گرفت، سوپاپ تخلیه بسته شده و مانعی برای سوپاپ هوا ایجاد نخواهد کرد. در این لحظه هوا به مقدار کافی وارد سلیندر شده و موجب می‌شود سلیندر به سمت بالا حرکت کند. بعد از مرحله تنفس و تراکم در موتور دیزل، نوبت به مرحله انفجار و تخلیه می‌رسد.

    در این مرحله لازم است هوای موجود در سلیندر متراکم شود و با پاشش سوخت، انفجاری بزرگ اتفاق می‌افتد. این انفجار پیستون را به سمت پایین می‌کشاند. پیستون هم از سوپاپ هوا عبور می‌کند و وارد سلیندر می‌شود. این چرخه چندین بار در موتورهای دیزلی تکرار می‌شود تا این دستگاه به خوبی عمل کند.

    • موتور دیزلی چهار زمانه

    این موتور دیزل همان‌طور که از نامش پیداست، به 4 مرحله اصلی برای انجام عملکرد خود نیازمند است.

    مرحله 1: در این بخش پیستون از بالا به پایین به سمت نقطه مرگ حرکت می‌کند.

    مرحله 2: در این مرحله سوپاپ هوا باز می‌شود. هوا وارد سیلندر می‌شود.

    مرحله 3: در مرحله سوم فرایند انفجاری رخ می‌دهد.

    مرحله 4: در این بخش فرایند تخلیه یا خروج دود صورت می‌گیرد.

    مهم‌ترین کاربردهای موتورهای دیزلی

    از موتور دیزل، در وسایل نقلیه سنگین استفاده می‌شود. وسایلی از قبیل، کشتی، کامیون، اتوبوس، قطار و حتی وسایل نقلیه کشاورزی همگی دارای موتورهای دیزلی هستند. این دستگاه کاربردهای متعددی را به همراه دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. قابلیت استفاده در امور تجاری و صنعتی
    2. قابلیت استفاده در مصارف خانگی و کارگاهی
    3. قابلیت استفاده در نیروگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ

    اجزای اصلی موتورهای دیزلی

    حال که با مفهوم موتور دیزل و عملکرد و مزایای آن آشنا شدید، لازم است اجزای اصلی این وسیله را بررسی کنید که به شرح زیر است:

    • پمپ انژکتور: این قطعه، میزان سوخت وارد شده به دستگاه را تنظیم می‌کند.
    • انژکتور: موجب پودر شدن سوخت و ترکیب آن با هوا می‌شود.
    • فیلتر سوخت: این قطعه از آسیب به موتور جلوگیری می‌کند.
    • لوله‌های سوخت: این لوله‌های مستحکم، سوخت موردنیاز را از باک به موتور می‌رسانند.
    • توربو شارژ: در افزایش اکسیژن به سلیندر مؤثر است.

    اگر به دنبال خرید یک موتور تولید برق قیمت مناسب و دارای کارکرد عالی هستید، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن، به صفحه خرید دیزل ژنراتور مراجعه کنید.

    فرایند احتراق در موتورهای دیزلی

    فرایند احتراق در موتورهای دیزلی ساده است. این فرایند از 4 بخش اصلی تشکیل شده که به شرح زیر است:

    • فرایند مکش

    در این مرحله، بخش‌های دریچه‌ای شکل باز هستند تا هوا به خوبی وارد دستگاه شود. با ورود هوا، پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند. سپس میل‌لنگ در حدود 180 درجه می‌چرخد و نوعی فرورفتگی در بخش احتراق ایجاد می‌کند.

    • فرایند فشرده‌سازی

    در این مرحله، دهانه سوپاپ بسته شده و پیستون حرکت می‌کند. فشرده‌سازی موتورهای دیزل در این مرحله ناشی از موتورهای جرقه‌زنی است.

    • فرایند گسترش

    در این بخش دو عامل دما و فشار بالا موجب می‌شود موتور دیزل به صورت خودکار دچار اشتعال شود. بعد از فرایند احتراق، دمای بالا و گازهای موجود درون محفظه باعث می‌شوند پیستون را به سمت پایین بکشانند.

    • فرایند تخلیه

    در این بخش، در اثر احتراق، پیستون به حرکت درمی‌آید. گازها به سمت بیرون رانده می‌شوند و فرایند چرخه‌ای مجدد تکرار می‌شود.

    از موتور دیزل در صنایع ساختمانی و صنعتی استفاده می‌کنند. این موتور، دارای بخشی به نام هندل است که به واسطه آن، میل لنگ و پیستون به حرکت درمی‌آید و موجب حرکت این دستگاه می‌شود. با توجه به اینکه ابعاد و اندازه‌های متنوعی از این وسیله در بازار موجود است، لذا می‌توانید بسته به نیاز خود، سایز دلخواه خود را انتخاب کرده و خریداری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، لازم است با کارشناسان و متخصصین خبره پارسیان دیزل در ارتباط باشید.

    سؤالات متداول

    عملکرد موتور دیزلی چگونه است؟

    موتور دیزل، قسمت اعظم وسایل نقلیه بزرگ را تشکیل می‌دهد. با توجه به ابعاد و اندازه‌های متنوعی که دارد می‌تواند آلودگی کمتری را ایجاد کند.

    مهم‌ترین ویژگی‌های اصلی یک موتور دیزل چیست؟

    یک موتور دیزل، مصرف سوخت پایینی را به همراه دارند. هم‌چنین صدای کمتری را هم ایجاد می‌کنند.

    خرداد 1, 1402