loading
contact
@
close بستن
محصولات
icon
icon
icon
close بستن

    آشنایی کامل ژنراتور برق تک فاز و 10 کاربرد آن

    ژنراتور برق تک فاز و کاربرد آن

    در دنیایی با وابستگی زیاد به برق، داشتن یک منبع قابل‌اعتماد بسیار مهم است. با توجه به استفاده روزانه از برق وجود یک منبع برق مطمئن برای تامین نیاز روزانه الزامی می‌باشد. وجود ژنراتور برق تک فاز برای تامین برق راه حل مناسبی می‌باشد. زمانی که شما در مواقع اضطراری نیاز به برق داشته و برق سه فاز در دسترس ندارید وجود ژنراتورهای تک فاز می‌تواند شما را یاری کند. ژنراتورهای تک فاز می‌توانند در مناطق دور دست نیز به راحتی برق مصرفی را بخصوص در مواقع ضروری تامین کنند.

    کاربرد ژنراتور برق تک فاز

    به طور کلی ژنراتور برق تک فاز برای بارهای کوچک مانند دفترها، فروشگاه ها،خانه‌ها و کارهای کوچک مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تفاوتی که ژنراتور تک فاز با سه فاز داشته در سادگی و کوچک بودن آن است همچنین این ژنراتور به طور مستقل عمل می‌کند.

    آشنایی کامل ژنراتور برق تک فاز و 10 کاربرد آن 2

    بررسی کارکرد ژنراتورهای تک فاز در فعالیت های مختلف

    به طور کلی از ژنراتور برق تک فاز در فعالیت های مختلفی استفاده می‌کنند. مثلا در سایت‌های ساخت و ساز که امکان دسترسی به شبکه برق قوی بسیار کم است از ژنراتورهای برق تک فاز استفاده می‌کنند و یا در مناطق دور دست نیز ژنراتور برق تک فاز کارایی بالایی دارد. به دلیل سایز کوچک ژنراتور می‌توان در محل‌های خارج از شبکه از ژنراتور تک فاز برای تامین برق استفاده کرد.

    علاوه بر آن این ژنراتور نقش بسیار مهمی در پشتیبان گیری ایفا می‌کند. زمانی که برق به طور ناگهانی قطع می‌شود این ژنراتورها هستند که فورا دست به کار شده و دستگاه های ضروری به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

    استفاده از ژنراتورهای تک فاز در خانه‌ها باعث می‌شود تا به هنگام قطعی برق فورا برق پشتیبانی شده را در شبکه تامین کند. مشاغل کوچک معمولا از ژنراتور برق تک فاز استفاده می‌کنند. به طور معمول برای ماشین آلات و دیگر تجهیزات ضروری نیز از این سیستم استفاده می‌کنند. همچنین به هنگام وقوع حوادث طبیعی و در شرایط اضطراری این ژنراتورهای برق تک فاز فورا وارد عمل می‌شوند.

    مزایای استفاده از ژنراتور برق تک فاز

    استفاده از ژنراتور برق تک فاز جهت برق رسانی به برخی وسایل ضروری و مهم مزیت‌هایی داشته که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

    ·       تولید برق مورد اعتماد: استفاده از ژنراتورهای تک فاز در سیستم‌های الکترونیکی حساس که به برق بادوام و قابل اعتماد نیاز دارند.

    ·       تطبیق پذیری در برنامه: از ویژگی‌های بارز این ژنراتور برق تک فاز تطبیق پذیری آن می‌باشد. شما به هنگام قطع برق در منزل خود نیاز به ژنراتور تک فاز دارید.

    ·       حمل آسان و راحت: این مزیت برای آن دسته افرادی که در حال حرکت نیازمند برق هستند نیز کاربرد دارد. مثلا کمپینگ‌ها و سازمان دهنده‌های رویدادهای فضای باز یا پیمانکاران این منبع برق قابل اعتماد را به راحتی با خود حمل می‌کنند.

    ·       به صرفه بودن: ژنراتورهای تک فاز در مقابل ژنراتورهای سه فاز هم از نظر نگهداری و هم از نظر سرمایه گذاری اولیه به صرفه تر می‌باشند.

    اگر کسب و کار خانگی دارید و کسب و کار شما برق زیادی مصرف می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله خرید ژنراتور برق برای کسب و کارهای خانگی مراجعه کنید، برای شما اطلاعاتی در این زمینه شرح داده‌ایم.

    آشنایی کامل ژنراتور برق تک فاز و 10 کاربرد آن 4

    معایب استفاده از ژنراتور برق تک فاز

    از مهمترین عیب های اساسی ژنراتور تک فاز می‌توان به محدود بودن توان تولیدی آن اشاره نمود. این ژنراتور‌ها به دلیل ساختار تک فاز بودن توان کمتری نسبت به برق سه فاز تولید می‌کنند که این امر مهم به هنگام تامین برق برای تجهیزات و لوازم بزرگ با مصارف بالا می‌تواند مشکل ساز شود. با توجه به محدود بودن توان تولیدی آنها، اگر از ژنراتورهای برق تک فاز برای تامین توان بیش از حد استفاده کنید ممکن است مصرف سوخت آن نیز افزایش یابد که این تامین برق اگر مدت زمان طولانی اتفاق بیفتد می‌تواند هزینه‌های سنگینی ایجاد کند.

    آشنایی کامل ژنراتور برق تک فاز و 10 کاربرد آن 6

    تفاوت بین ژنراتور برق تک فاز با ژنراتور برق سه فاز

    ژنراتور برق تک فاز با سه فاز تفاوت هایی دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

    • ولتاژ خروجی

    تفاوت مهم ولتاژ تک فاز با سه فاز در اندازه و مقدار ولتاژ خروجی آنها می‌باشد. با توجه به اینکه ژنراتور برق سه فاز یک جریان برق داشته به مراتب ولتاژ خروجی بزرگتری دارد که این ولتاژ بزرگ برای استفاده در تجهیزات صنعتی مناسب می‌باشد. ژنراتور تک فاز به نیز به دلیل داشتن یک فاز ممکن است گاهی دچار افت برق شود که اگر برای روشنایی یک لامپ در منزل باشد چندان مهم نیست ولی نمی توان این افت را در مصارف صنعتی نادیده گرفت.

    • اندازه و سایز آنها

    مقایسه این دو ژنراتور از نظر اندازه به این صورت است که ژنراتور سه فاز طبیعتا بزرگتر و سنگین تر خواهد بود و به مراتب حمل آن نیز دشوارتر است. همچنین محل نگهداری ژنراتور سه فاز نیز باید وسیع تر باشد.

    تفاوتژنراتور برق تک‌فازژنراتور برق سه‌فاز
      ساختار  یک‌فاز خروجیسه‌فاز خروجی
      توان  تأمین بار متوسط و کم  تأمین بارهای سنگین
      کارکرد  مناسب برای مصارف مسکونی، کسب‌وکارهای خانگی، مشاغل دارای مصرف کم برقمناسب برای کاربردهای صنعتی، کارخانه‌جات، پروژه‌های ساختمانی و…
    تفاوت ژنراتور برق تک فاز و ژنراتور برق سه فاز

    قبل از خرید ژنراتور به چه نکاتی باید توجه داشته باشید؟

    • در ابتدا شما باید نیاز خود از خرید یک ژنراتور را بدانید سپس تک فاز یا سه فاز بودن آن را انتخاب کنید.
    • باید بدانید که ژنراتور برق سه فاز برای استفاده از تجهیزات صنعتی و نیمه صنعتی می‌باشد.
    • قیمت ژنراتور برق تک فاز نسبت به ژنراتور برق سه فاز کمتر می‌باشد.

    اگر قصد خرید موتور برق را دارید؛ ابتدا بهتر است اطلاعاتی درباره آن کسب کنید تا بتوانید با کیفیت ترین موتور برق را با قیمت مناسب خریداری کنید؛ برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خرید موتور برق مراجعه کنید.

    استفاده از ژنراتور برق تک فاز، علاوه بر مزیت‌ها و کاربردهای فراوان و تنوعی که دارد ممکن است، دارای معایب و کاستی‌های خاص خود باشد. در انتخاب نوع ژنراتور مناسب برای نیازهای خود، لازم است این معایب و مزایای را به طور دقیق ارزیابی کرده و تصمیم‌گیری مناسبی انجام دهید.

    در این مقاله سعی شد تا تمامی موارد و نکات لازم، معایب و مزایا و مقایسه بین ژنراتور برق تک فاز و ژنراتور برق سه فاز بازگو شود تا شما بتوانید قبل از خرید یک ژنراتور ابتدا به طور کامل با آن آشنا شده و اطلاعات کافی به هنگام خرید داشته باشید. قیمت مناسب تر ژنراتور برق تک فاز نمی تواند دلیل بر خرید آن به دلیل ارزان بودن، برای مصارف صنعتی باشد چرا که ژنراتور تک فاز نمی تواند نیاز شما را برای تامین برق مصارف صنعتی و نیمه صنعتی برآورده کند که در این صورت باید هزینه مجددی برای خرید ژنراتور برق سه فاز تامین کنید.

    با توجه به تفاوت‌های ذکر شده، می‌توانید نوع مناسب ژنراتور برق را برای نیازهای خود انتخاب کنید. بهترین ژنراتور برق تک فاز را می توانید از پارسیان دیزل تهیه کنید.

    به طور کلی در هنگام خرید این نوع دستگاه‌ها به توان مصرفی آن، برند محصول و کشور سازنده آن توجه داشته باشید. خرید یک دستگاه با کیفیت و با ماندگاری بالاتر، ارزش هزینه بیشتر را دارد. این ضرب‌المثل انگلیسی را فراموش نکنید؛ که من آن‌قدر پولدار نیستم که جنس ارزان بخرم.

    شهریور 6, 1402

    دسته‌بندی:دیزل ژنراتور