loading
contact
@
close بستن
محصولات
icon
icon
icon
close بستن

    6 کاربرد اصلی موتور برق یا ژنراتور برق

    کاربرد ژنراتور برق_نمایدگی انحصاری فروش در پارسیان دیزل

    کاربرد اصلی موتورهای برق در زمان‌هایی است که برق شبکه سراسری قطع می‌شود و دستگاه‌های برقی باید همچنان روشن بماند. با توجه به قطعی گاه و بی‌گاه برق و نیاز صنایع و مشاغل زیادی به جریان الکتریسیته، این دستگاه کاربردی اختراع شده است و به شکل تکامل یافته امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله تصمیم داریم تا در مورد مکانیزم دستگاه مولد برق و ۶ کاربرد اصلی موتور برق یا ژنراتور برق مطالب جامعی ارائه دهیم. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

    موتور برق چیست؟

    موتور برق یا ژنراتور برق در حقیقت دستگاه مولد برق است که برق پشتیبانی و در برخی مواقع برق اصلی را تولید می‌کند. مکانیسم مولد برق به این صورت است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌نماید. عمدتاً انرژی مکانیکی از سوخت‌هایی چون گاز، بنزین و گازوئیل تولید می‌شود و بر اساس همین سوخت‌های مصرفی موتورهای برق شامل انواع زیر هستند.

    • موتور برق گازسوز
    • موتور برق دیزلی
    • ژنراتور برق بنزینی
    کاربرد موتور برق

    ۶ کاربرد اصلی موتور برق

    دیزل ژنراتور در شرایط اضطراری و قطعی ناگهانی برق، قادر به تأمین انرژی الکتریکی است. از جمله مهمترین کاربرد این دستگاه مولد برق، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    1.     صنعت دریایی و کشتیرانی

    در کشتی‌های مسافربری (تفریحی) و باربری، برق مورد نیاز بخش‌های مختلف به وسیله ژنراتورها تأمین می‌شود. از این برق علاوه بر مصارف روشنایی کشتی و قایق برای راه اندازی سایر لوازم‌ برقی کشتی، تأسیسات برقی و حتی حرکت کشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    2.     کشاورزی، باغداری و مزارع

    در مزارع بزرگ و خارج از دسترس برق سراسری، موتور برق کاربرد فراوانی دارد. از روشنایی بخش‌های مختلف مزارع گرفته تا برقی که برای سیستم آبیاری لازم است از طریق ژنراتور برق فراهم می‌شود. علاوه بر این در مزارعی که پرورش دام نیز انجام می‌گیرد، برای تهویه و فن، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم آبیاری دام‌ها و روشنایی به برق نیاز است که برای تأمین برق پشتیبان آن‌ها از نیروی الکتریسیته ژنراتورها کمک گرفته می‌شود.

    3.     مرکز داده

    در تمام مراکز داده از ژنراتورهایی که با بنزین، گازوئیل یا گاز کار می‌کنند جهت تأمین برق پشتیبان استفاده می‌شود. حتی گاهی به دلیل کاهش هزینه‌های برق در دیتا سنترها، از انرژی الکتریسیته‌ حاصل از ژنراتورها بهره می‌گیرند. علت این امر این است که سیستم‌ها، تأسیسات مختلف و تجهیزات IT برق زیادی مصرف می‌کنند. همچنین قطعی برق چند دقیقه‌ای، در برخی موارد می‌تواند زیان‌های زیادی به بار بیاورد. پس وجود یک منبع تغذیه پشتیبان سالم و پرقدرت در مراکز داده همواره ضرورت دارد.

    4.     برق مناطق مسکونی در شرایط خاص

    گاه در برخی از مناطق محروم و دورافتاده که برق رسانی مستلزم هزینه‌های بالا است، از موتور برق برای روشنایی مناطق مسکونی استفاده می‌گردد. علاوه بر این در شرایط بحران‌های طبیعی از جمله سیل، طوفان و زلزله که به شبکه انتقال برق آسیب وارد می‌کند، برق‌رسانی به مناطق حادثه دیده از طریق ژنراتور برق انجام می‌شود.

    5.     صنایع بزرگ

    در صنایع بزرگی چون فولاد، ذوب آهن، خودروسازی و پتروشیمی از ژنراتور برق به منظور تأمین برق در مواقع اضطراری و قطعی استفاده می‌شود. ژنراتورهای برق در برخی مواقع جهت فراهم نمودن برق سراسری و در برخی مواقع، تنها به منظور تأمین برق محلی به کار می‌روند.

    6.     نیروگاه‌ها

    ژنراتورهای برقی که در نیروگاه‌ها مسئول تأمین برق شبکه سراسری هستند، دستگاه‌های عظیم و گران قیمتی هستند که انرژی خود را از سوخت‌های فسیلی، هسته‌ای و آبی تأمین می‌کنند. نگهداری ژنراتورهای نیروگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است، چون آن‌ها در تمام مدت باید با بالاترین کارایی و به طور منظم برق تولید کنند.

    مزایا و معایب موتور برق

    مزایای استفاده از ژنراتور برق

    موتور برق، انرژی دیزلی یا گازی مصرفی را به الکتریسیته تبدیل می‌کند و این انرژی به دستگاه‌های مورد نظر تزریق می‌شود. از جمله مهمترین مزایای کاربردی این موتورهای برق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    ·تأمین برق پایدار

    در مواقعی که برق شهری از دسترس خارج است (خواه به دلیل عدم سیستم برق رسانی و یا به علت قطعی برق) از انواع ژنراتورهای برق استفاده می‌شود. تأمین پایدار و همیشگی برق در صورت نیاز به وسیله این ژنراتورها از مهم‌ترین فواید آن‌ها به شمار می‌رود.

    ·حمل و نقل آسان

    حتی عظیم‌ترین دستگاه‌های ژنراتور، در صورت لزوم قابلیت جابجایی را دارند‌. به همین علت در مواقعی که محل احداث پروژه و یا کارخانه‌ای عوض می‌شود، می‌توانند موتورهای برق را مثل سایر تجهیزات جابجا کند.

    ·کاهش وابستگی به شبکه سراسری برق

    اینکه پروژه‌های عظیم، کارخانه‌ها، شرکت‌ها و بیمارستان‌های بزرگ به شبکه سراسری برق وابسته نباشند، جزء مزیت‌های آن‌ها محسوب می‌شود. این امر خصوصاً در فصل گرم سال که قطعی برق زیادتر اتفاق می‌افتد، بیشتر احساس می‌گردد. این مراکز می‌توانند بدون وابستگی به برق شهری فعالیت‌های خود را انجام دهند و دستگاه‌هایشان همواره حتی در صورت قطعی برق روشن بماند.

    ·تأمین برق پشتیبان

    حتی در صورت بهره‌گیری از برق شبکه سراسری، داشتن یک موتور برق در مواقع اضطراری می‌تواند تأمین‌کننده برق پشتیبان باشد و برای مصارف صنعتی، تجاری، تفریحی و خانگی مورد استفاده قرار گیرد.

    معایب استفاده از موتور برق

    در کنار تمام فایده‌هایی که موتورهای برق دارند، این دستگاه‌ها دارای معایبی نیز هستند که در ادامه بیان می‌کنیم.

    هزینه بالا

    از مهم‌ترین معایب موتورهای برق هزینه بالای نصب و راه اندازی آن‌ها است. علاوه بر این برای تعمیرات و بازرسی دوره‌ای و تأمین سوخت آن‌ها باید هزینه‌های جانبی دائمی نیز انجام شود.

    ایجاد آلودگی

    موتورهای دیزلی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، ترکیبات آلاینده‌ای را انتشار می‌دهند. همچنین آلودگی صوتی نیز از جمله معایب این موتورهای برق محسوب می‌شود.

    ایجاد نویز

    به علت عملکرد داخلی، دستگاه‌های موتور برق نویز زیادی ایجاد می‌کنند. این نویزها خصوصاً برای اماکنی که افراد زیادی در آنجا حضور دارند، می‌تواند مشکل ساز باشد.

    نیاز به فضای بزرگ

    اندازه برخی از موتورهایی برق صنعتی بزرگ بوده و نصب و راه‌اندازی آن‌ها نیاز به فضای زیادی دارد. این امر می‌تواند برای مکان‌هایی که با محدودیت فضا مواجه هستند، مشکل ساز باشد.

    خطر ایجاد حوادث

    در صورت عدم نصب صحیح و عدم سرویس نمودن موتورهای برق و رفع عیب‌های احتمالی می‌تواند خطراتی چون انفجار و آتش سوزی را به همراه داشته باشد.

    وابستگی به سوخت

    این ژنراتورهای برق برای تولید برق وابسته به سوخت هستند. در صورت عدم تأمین سوخت، روند تولید برق متوقف خواهد شد.

    ژنراتورهای برق دستگاه‌هایی هستند که انرژی الکتریکی تولید می‌کنند. از این ژنراتورها در مصارف گوناگونی از جمله کشتیرانی، مرکز داده، برق رسانی مناطق دور افتاده و حادثه دیده، کشاورزی، باغداری و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود. بی‌نیاز بودن از سیستم برق شبکه سراسری، تأمین برق پایدار و حمل و نقل آسان از جمله مهم‌ترین فواید این ژنراتورها است. همچنین در این مقاله گفتیم که هزینه بالا، ایجاد نویز، ترکیبات آلاینده و نیاز به فضای بزرگ برای نصب، می‌تواند جزء مشکلات و معایب این ژنراتورها محسوب شود. چنانچه در این زمینه سؤالی داشته باشید، بخش پشتیبانی سایت همیشه آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان است.

    پارسیان دیزل، توانسته است با بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز از بزرگترین و معتبرین ترین سازندگان دیزل ژنراتور و موتورهای برق و نیروگاهی همچون دوسان کره، کامینز، پرکینز و… خود را به عنوان یکی از پیشران این صنعت در منطقه تبدیل کند.

    پارسیان دیزل می‌کوشد تا با ایجاد ارتباط مناسب با شرکای خارجی خود، انواع موتورها یا ژنراتورهای برقی با بالاترین کیفیت و تضمین ماندگاری ارائه کند. جهت خرید دیزل ژنراتور اورجینال با ما در ارتباط باشید.

    فروردین 30, 1402

    دسته‌بندی:مولد های برق